Status Header Bidding

Header Bidding binnen programmatic houdt in dat de veiling plaatsvindt nog voordat de pagina is ingeladen, waardoor de uitgever (publisher) iedere exchange de kans geeft om een bod neer te leggen voor een advertentie positie (“slot”). Schijnt dat 85% ondertussen via HB plaatsvindt. Voorheen ging het volgende de waterval methode., waar Google AdManager meest al won. Uiteindelijk kunnen uitgevers met Header Bidding de inkomsten maximaliseren en adverteerders een betere zichtbaarheid voor hun merk bieden.

 

Voordelen voor de uitgevers:

  1. Meer opties: Hoe meer biedingen je kunt krijgen van adverteerders, hoe meer vraag je hebt als uitgever.
  2. Je weet van tevoren weten wat er wordt geboden.
  3. Meer adverteerders, betekent simpelweg meer biedingen en betekent meestal hogere biedingen. Dus uiteindelijk meer inkomsten voor uitgevers

 

Voordelen en nadelen voor de buyers:

  1. Toegang tot advertentie posities van hogere kwaliteit – zelfs premium-plaatsingen – die voorheen allen via directe deals beschikbaar waren.
  2. Nadeel van Header Bidding is de set-u. Hoewel het eenvoudiger wordt naarmate de technologie verbeterd is het nog steeds een vervelende taak om het in te zetten.
  3. Ander nadeel is de laadtijd van de pagina. Als de pagina niet snel wordt geladen is er een hogere kans de de bezoeker niet blijft hangen om de advertentie te bekijken.

 

Er zijn een aantal innovaties om de Header Bidding te verbeteren:

  1. Header Bidding wrappers. Deze worden gebruikt door uitgevers die met verschillende oplossingen voor Header Biding werken. Deze zorgen ervoor dat alle veilingen op dezelfde manier beginnen en op tijd eindigen.
  2. Server-side header bidding. Deze verplaatst de Bidding naar een externe server, het werk wordt overgedragen van de browser naar de advertentieserver. Uiteindelijk is het sneller.