Smart Shopping in Google Ads

Tja…. Smart Shopping is een handige campagne soort binnen Google Shopping. Maar …. in de praktijk kwam ik erachter dat deze Smart Shopping campagnes alleen geschikt zijn als een nieuwe webshop opzet, vaak voor een webshop in het buitenland waar het merk \ de shop nog niet bekend is. En\of alleen goed werkt als de merken die je in Shopping gaat draaien, nog niet of nauwelijks bekend zijn. In alle andere gevallen ben ik qua kosten per conversie en aantallen conversies beter af met Standard Shopping campagnes. Daar is nog eens het voordeel, of zelfs juist waarom die beter werken, dat je veel meer targeting en instellingen zelf kunt beïnvloeden.

Wat ik meest vaag vind aan Smart Shopping is dat ik niet kan zien (ok, deels via omweg in Google Analytics is er wel wat data) of het echt nieuwe of simpelweg terugkerende bezoekers zijn. Sterker nog, als je de “New Customer Acquisition” conversie doel gebruikt, die is gebaseerd op kopers, niet op bezoekers. Waarbij dan de “Added value” die je instelt ook nog eens bij je “Conversie waarde” data wordt opgeteld, dat is raar natuurlijk.