Van elke Euro die een adverteerder uitgeeft in 1 van de “Ads producten” van Google, daarvan ontvangt de publisher (de website waar de Ad getoond wordt), gemiddeld 69 Eurocent. De rest, 31%, is voor Google. Dit gaat over Display (inclusief Video) en nauwelijks over Search & Shopping Ads, tenzij die in niet-Google deel van het Display network vertoond worden. Ja, het is complex. Het is voor het eerst dat Google meer deep dive geeft in deze data, tot voor kort konden we er alleen naar gissen of zelf gaan rekenen en een schatting doen. Voor “Adsense” was er alleen het totaal cijfer uit de kwartaal- en jaarverslagen.
Voorbeelden:
- Bij DV360 gaat het om gemiddeld 13% (ik vermoed dat Campaign Manager daarbij inzit). Plus 18% via Google Ad Manager (voorheen: AdSense). Totaal 31%.
- Bij Google Ads, de interface die we allemaal kennen, is het gemiddeld 14%. Plus commissie aan de publishers kant met CPC\CPM verrekening. Hier kom je dan ook op 31%; dit komt goed overeen met de cijfers die Google altijd al gaf over “AdSense”.
Deel II*:
Google heeft ook bekendgemaakt welke commissie ze krijgen van de publishers wanneer die advertenties direct en programmatisch verkopen: Uit een analyse van 100 beste nieuwsuitgevers die Google gebruiken, bleek dat deze 75% van hun Ads voorraad rechtstreeks verkochten. Google rekent in dit geval slechts 1% commissie. Bij de resterende 25%, die programmatic worden verkocht, gaat circa 16% naar Google.
*Zijn wel een paar maar’s bij deze cijfers, onder andere: Header bidding data zit niet in deze analyse, publishers lagere of hogere commissies betalen bij de niet Google-DSP’s.
Dit is alleen nog maar een deel van het Google-verhaal. Goed dat ze meer inzicht geven, bij anders Exchanges\DSP’s weten we dat er hele andere commissies\Adtech percentages zijn. Later meer daarover.
Bron: Google Ad Manager blog, 23 juni 2020. Cijfers zijn over 2019.