EU onderzoek marktmacht Amazon

Dit wordt interessant, verklaring vanuit EU: “Antitrust: EU Commissie stuurt mededeling van punten van bezwaar naar Amazon voor het gebruik van niet-openbare, onafhankelijke verkopers gegevens opent tweede onderzoek naar zijn zakelijke praktijken op het gebied van e-commerce.”

Het zijn zelfs meerdere onderzoeken. Ik vind deze het meest interessant: ” …. of en wie Amazon voorrang geeft om zijn aanbod onder de Nu Kopen-knop (Robert: de befaamde “Buy Box”) te plaatsen. De vraag is of Amazon voorrang geeft aan partijen bij wie het direct of indirect belang heeft. Bijvoorbeeld omdat de betreffende verkoper ook fulfillment diensten (Robert: o.a. “FBA”) bij Amazon afneemt. ….”.

In mijn ogen hoeven ze daar niet lang over te doen, want:

  • Ja, Amazon geeft voorrang (net als bij Google in hun anti-trust zaken duidelijk werd en wat we ook gewoon in de parktijk zagen) aan hun eigen merken\labels zowel in organische als in de betaalde resultaten (Amazon Advertising).
  • Ja, je FBA doet je ranking en kans op winnen van de Buy box stijgen.
  • Ja, wat er ook (indirect) gebeurd is dat je je organische rankings verbeteren door het inzetten van de Amazon Advertising (dat is bij Google trouwens niet het geval).

Zo raar is het ook niet dat je binnen je eigen platform dit doet. Business-wise zelfs logisch. Offline retailers deden niet anders 🙂

Over voorrang geven aan eigen labels schreef ik eerder, dit ging over de Amazon Advertising maar zag ze ook opvallend vaak “op 1” in de organische resultaten.

Dit wordt een langlopende zaak.