Consent mode – Google Analytics

In het kader van privacy \ GDPR zetten steeds meer gebruikers de “cookies”, al dan niet selectief, uit. Op onder ander je Google Analytics \ Google Ads tracking heeft dat een grote invloed.

Bijvoorbeeld je Audiences worden kleiner, je hebt immers steeds minder data. Bovendien is de looptijd van de cookies ook steeds beperkter. Met bijvoorbeeld een Customer Match Audience heb je deels een oplossing.

Wat je verder kunt doen is zo slim en gebruiksvriendelijk voor de eindgebruiker, omgaan met de tracking. Hier komt de Consent Mode bij kijken. De volledige uitleg staat hier. Plus de Development uitleg. Dit is nieuw, dus hier doen we onderzoek naar hoe en wanneer we dit implementeren. Dit hangt samen met de strenger wordende GDPR en speelt in op de TCF van de IAB.

Als je dit wilt implementeren, moet je onder andere een paar regels code toevoegen aan je Google Analytics tag (of in je Google Tag Manager container). Je kunt dit zelf “bouwen” of een externe partij je hierbij laten helpen.

“Consent Mode is available in beta to a limited number of advertisers that operate in Europe and already use the global site tag or Tag Manager”.