Amazon ranking factoren

Dit blijft leuk, op basis waarvan eindig je wel of niet “hoog” in de organische zoekresultaten en\of win je zelfs de Buy Box van Amazon? Her en der zie ik daar meningen en onderzoeken over. Plus natuurlijk eigen ervaring. Ik kom dan onder andere tot deze:

  • Beschikbaarheid van het product.
  • Locatie: Hoe dichter het product bij het Amazon warehouse ligt, hoe lager de kosten voor Amazon.
  • Verzendtijd: De verzendsnelheid is blijkbaar niet alleen voor klant belangrijk, maar ook een ranking factor.
  • Vendor of Seller: Vendor rankt “beter”. Omdat commissie voor Amazon hoger is?
  • Wel of geen FBA: Amazon geeft steeds meer prioriteit aan FBA verkoper.
  • Wel of geen Prime: Grote invloed, vanwege hoge verzendsnelheid en door Amazon gecontroleerde voorraad.
  • Conversieratio van zoekwoorden:  Product met een hogere een conversieratio rankt hoger\vaker. Logisch.
  • Mobiel of Desktop: Hier ook die invloed van conversieratio, daardoor soms complete andere zoekresultaten per device.
  • Amazon Advertising: In tegenstelling to Google, beïnvloed je met de Amazon Ads ook je organische ranking.
  • Reviews: Meer en vooral goede reviews hebben positieve invloed op je ranking.

Let op: De lijst is niet volledig, zijn veel meer factoren.