Amazon product ranking

Amazon’s “A10 algoritme” is het algoritme dat Amazon gebruikt om te beslissen hoe producten in de Amazon zoekresultaten worden weergegeven. Dit algoritme houdt rekening met zoekwoorden om te beslissen welke producten het meest relevant zijn voor iemands zoekopdracht en geeft het vervolgens weer in de resultaten.

Dit algoritme lijkt veel op hoe het Google algoritme voor de niet-betaalde zoekresultaten werkt. Het grote verschil is dat het Amazon algoritme focust op verkoop conversie. Dit betekent dat hoe meer verkopen jouw product in het verleden heeft gedaan, hoe hoger je ranking van je product. Dit is een hele belangrijke factor en een elementair verschil met Google. Ook voor je Amazon Sponsored Ads is dit van groot belang.

In algemene zin zijn er 3 hoofdfactoren voor de ranking van je product:

  • Conversieratio: Factoren die volgens Amazon van invloed zijn; recensies, beeldkwaliteit en prijzen. Het is essentieel om je prijzen concurrerend te houden om een ​​goede conversieratio te behouden en een hoge ranking te behouden.
  • Relevantie: Om hoger te scoren, moet je product relevant zijn voor de zoekopdracht en de intentie van de klant.
  • Klanttevredenheid & behoud: Positieve feedback en een laag percentage defecte bestellingen (ODR). Hoe positiever de feedback en recensie, hoe hoger je product rankt

Kijk op alle ranking factoren voor de gedetailleerde lijst.